Zaterdag was het vanaf half elf verzamelen bij René in Didam voor de voorjaars sleuteldag en koffieklets. Om met het laatste te beginnen, dat was een goede start. Herma had twee cakes gebakken, René zorgde voor de koffie. Zoals altijd viel er weer veel te bepraten door de 13,5 deelnemers. De halve deelnemer is Jelmer die met zijn loopscooter met Niek meegekomen was.
Zoals van tevoren was aangekondigd zou er deze dag onder andere aandacht worden besteed aan het vervangen van de rolletjes en de aandrijfsnaar van een moderne scooter, mijn Beverly 500. Omdat de wat zwaardere Piaggio’s (Beverly, MP3 400 en zwaarder, X9) een wat bokkig gedrag vertonen bij het optrekken heb ik ervoor gekozen om de rolletjes te vervangen door het systeem Dr. Pulley. Ik moet bekennen dat het voor mij/ons gedaan werd door een kenner van moderne Piaggio scooters, André uit Doesburg. Op deze manier konden de 4 aanwezige berijders van een moderne Piaggio zien hoe de vervanging in z’n werk gaat. Het was een mooie demonstratie en een goede leerschool.
Overigens konden we niet direct met de Beverly beginnen omdat de plaats op de heftafel al werd ingenomen door de Vespa 150 VGLA van Thijs, die onderweg naar Didam schakelproblemen had gekregen. Het bleek dat een van de kabels in het stuur uit de tegenhouder was geschoten. Hij fikste het in no-time zelf. Vervolgens werd nog driftig gesleuteld aan de 150 GLA van Herma die eigenlijk al sinds de restauratie met start- en afsla problemen kampt. Die klus werd buiten in het zonnetje geklaard.
Rond een uur was het lunchtijd, met verse, door Herma gemaakte overheerlijke mosterdsoep en door de aanwezige dames gemaakte broodjes.
De klus met de rolletjes leek snel voor elkaar. Leek … want het terugplaatsen van al het tupperware aan de scooter bleek een lastige opgave. Lastiger dan het vervangen van de snaar en de rolletjes zelf!
Ook de reparatie aan de scooter van Herma leek snel voor elkaar. Het was direct starten en lopen, waarbij het motortje beter liep dan ooit. Dus Herma ging blij naar huis. Echter, na enkele minuten was het Herma die beter liep dan ooit. Na enkele tientallen meters sloeg de motor namelijk af om ook niet meer te starten. Vermoedelijk waren de vonken op, want ook met een nieuwe bougie was er geen vonk meer te bekennen. Omdat het inmiddels al laat was is de scooter bij René gebleven. Het sleutelen aan deze GLA wordt in zeer besloten kring vervolgd.
Ondanks dit tegenvallertje kan wat mij betreft zonder meer van een geslaagde dag worden gesproken. Niet in het minst omdat het optrekken van mijn Beverly echt spectaculair is verbeterd. Mantova, here we come!
Met dank aan Ron voor dit verslag